top of page

Samhain


Voor veel heksen en pagans het einde van het jaarwiel en daarmee nieuwjaar. Ook op de Keltische kalender begon het jaar op 1 november.


Ik ben hier de afgelopen dagen ook best wel mee bezig geweest. Ik hoor velen over het (heksen)nieuwjaar, maar ik ben nooit zo van het klakkeloos aannemen.... dus ik voel en ik voel, ik overweeg en lees en voel nog meer..... Het voelt voor mij wel als een afsluiten van een (groei)periode. Maar het golft voor mij nog te veel door om al de start van het nieuwe jaar te zijn, het is nog een afbouwende/afrondende fase. Het nieuwe jaar begint voor mijn gevoel meer met de geboorte van het licht, midwinter dus.

Het voelt wel als een 'tussen tijd' en is zeker een bijzondere en belangrijke periode.

Met het ingaan van de donkere periode is de zomer echt ten einde. Ook de laatste oogst is binnengehaald en we zijn (nog) royaal voorzien van voorraden, waar we op kunnen teren.

Tijd om je zegeningen te tellen, te vieren en al het goede dat ons geschonken is te eren... Een mooi moment van bezinning ook. Waar staan we, wat hebben we geoogst, wat nemen we mee, wat gaan we verder verinnerlijk of verwerken/verteren de komende periode, en wat is klaar, wat sluiten we af en laten we achter ons.


De sluier naar 'de andere kant' is nu ook dunner, waardoor onze dierbare van de andere kant van de sluier ons gemakkelijker kunnen bezoeken. Je kunt makkelijker contact met ze maken, ze wellicht aanwezig voelen of weten, wat extra aandacht aan ze besteden, bloemen leggen bij een graf of foto ed (Allerzielen/Allerheiligen is hier ook aan gelieerd). Sommige nodigen de voorouders ook uit aan de tafel, dekken voor hen, zetten een extra stoel neer en/of offeren buiten eten voor hen en/of de goden.

Halloween is hier ook weer van afgeleid (all hallows eve, Allerheiligenavond). De enge uitdossingen is om de kwade geesten, die ook wel eens door die dunne sluier zouden kunnen, komen af te schrikken. De pompoenen verwijzen weer naar het oogstfeest.


Hoe voelt het voor jou en doe je er iets aan?



Blesses Samhain ~ Happy Halloween 💜Vivianne

Medium- & Energetisch Therapeut

35 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page