top of page

Vier vrijheid


Ik vind deze "Jabbertje" geweldig!.. Maar hij laat me ook voelen dat ik me eigenlijk niet echt voor kan stellen hoe het geweest moet zijn, die onvrijheid in de oorlog.

Ik ken de verhalen van mn grootouders. Verhalen van de vele bombardementen waar ze maar net op tijd voor wegkwamen, met mijn vader als baby. Bombardementen die hun schip, hun huis en broodwinning, ernstig beschadigde en onklaar maakte. Verhalen over het gedwongen worden voor de Duitsers te varen, omdat ze anders datzelfde schip tot zinken zouden brengen. Verhalen van mn andere grootouders over onderduikers in huis terwijl de Duitsers hun schuur, een paar meter verderop, opeisten als overnachtingsplaats. Verhalen over smokkelen van eerste levensbehoefte in de kinderwagen, onder de baby (oa mijn moeder), en op het lichaam als eeuwig zwangere buik. Verhalen over bombardementen en over oogsten en vee die werden opgeeist. Indrukwekkende verhalen die onderdeel zijn van mijn familiegeschiedenis. Verhalen die me doen beseffen hoe moedig mijn grootouders moesten zijn. Verhalen, die mijn voorstellingsvermogen te boven gaan.

Er bekruipt mij een beetje schaamte, omdat mijn eerste gedachte bij 'vieren dat ik mag zijn wie ik ben' een hele andere was. Meer de spirituele variant van 'mogen zijn wie ik werkelijk ben'. Me steeds meer bevrijd voelen van belemmerende oordelen en overtuigingen vanuit mezelf en de maatschappij.... Een totaal andere vorm van onvrijheid....

Mee voel ik mijn grootouders om me heen..en ze fluisteren me in; Gelukkig! Die luxe-vorm van vrijheid, dat is de vrijheid waar wij voor gestreden hebben. De vrijheid die wij droomden voor ons nageslacht. Onze grootste wens is dat ons nageslacht nooit werkelijk zal begrijpen hoe bevrijdend onze Bevrijdingsdag was.....

Vier vrijheid Vier het leven Vier dat je mag zijn wie je (werkelijk) bent delen mag mvv deze pagina

💜 Vivianne

Medium- & Energetisch Therapeut viviannespraktijk@gmail.com www.viviannes-praktijk.nl

Art; Jabbertje, door Rene Speelman

54 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page