top of page

Salie fabels 1

Bijgewerkt op: 14 okt. 2022


Salie* is een geweldige energetische reiniger, maar er gaan ook wat hardnekkige fabels rond die ik graag eens weg-smudge. Een veel gehoorde is dat smudgen met Salie (of bijvoet) geesten wakker maakt, het er alleen maar erger van wordt, spirits er boos van worden, je er geesten mee uitnodigt, de problemen dan helemaal niet meer op te lossen zijn, het er juist van gaat ‘spoken’, nooit zelf mee aan de slag gaan en meer van dat soort bangmakerij. Nou hou ik al niet van bangmakerij, omdat dat meer ‘uitnodigt’ dan welk kruid dan ook…… En mensen er niet mee geholpen zijn.

Maar het is ook nog eens niet waar ….. Hoewel ….. Ik snap wel waar het vandaan komt.

Nee wees gerust Salie maakt niks wakker, nodigt niet uit en maakt niks erger! Maar het kan wel zo lijken omdat onderliggende problemen zich duidelijker kunnen aftekenen. Salie zou je kunnen zien als de energetische stofdoek. Stel je eens voor dat je een hele mooie tafel hebt. Je knutselt en hobbyt er graag op, werkt er aan, eet er enz. Maar je was met een groot project bezig waardoor hij al een tijdje vol ligt en flink stoffig is geworden. Eindelijk ben je klaar, of je krijg eters, en je ruimt je tafel leeg. Nog even een stofdoek er overheen en tada ….. SHIT!!! die mok heeft kringen in de tafel gemaakt, er is vocht in getrokken en er zijn krassen op gekomen…… Onder de stoflaag en spullen was er vrijwel niks te zien, of althans het leek niet zo erg, hooguit een natte-opgedroogde vlek en wat vegen….. Nu de stoflaag er af is zie je pas hoe erg het is en schreeuwen de beschadigingen je tegemoet…. Nou, zo werk Salie dus ook. Het haalt het ‘energetische leef-stof’ weg. De energie van mensen die over de vloer zijn geweest, de vermoeidheid van de afgelopen dagen die je ‘neer hebt gedropt’, de ruzie van vorige week die in de lucht is blijven hangen, de zwaarte van die tegenvaller met je auto, de spanning van je examen of belangrijke project, de schrik van toen je hoorde dat je never-nooit-niet zelf met salie aan de slag had mogen gaan enz. Kortom de gewone alledaagse leef-energie… het energetische stof… Maar net zoals dat het gewone stof de dieperliggende problemen aan het tafelblad verbloemde, zo bedekt het energetische stof ook evt dieper liggende energetische problemen die in het huis zitten. Haal je het energetische leef-stof weg, dan kunnen deze onderliggende problemen glashard naar voren komen en opeens veel duidelijker aanwezig lijken en letterlijk en figuurlijk schreeuwen om aandacht. En daarmee komen we dan weer uit bij waarom je het “nooit zelf zou moeten doen”, maar het aan een professional zoals mij moet overlaten. Ik kan contact maken met de onderliggende problemen en die ook daadwerkelijk weghalen (nee dat doet Salie dan weer niet, da's een fabel voor een volgende keer), en dat is iets wat je zelf meestal niet kunt, maar echt vakwerk is. De grap is dat als ik een reiniging op afstand doe het niet uitmaakt of er wel of niet gesmudged wordt, dan ‘kijk’ ik dwars door die ‘leef-stof’ heen. Maar als ik een reiniging live op locatie doe vind ik het wel altijd prettig, het leid minder af en maakt mijn werk een stuk makkelijker en zuiverder. Maar eigenlijk is het dus slechts ‘de voorwas’, het echte werk begint daarna pas.

Kortom; Smudgen met Salie maakt het dus niet erger en je trekt er niks mee aan, maar het maakt de werkelijke/onderliggende problemen mogelijk wel meer zichtbaar. Als ze niet langer gedempt worden door die laag ‘energetische stof’ kan het dus wel erger lijken. Als je geen onderliggende problemen verwacht, of ik die al heb opgelost, kun je in principe dus best zelf met salie smudgen voor die alledaagse leef-energie. Ik zal een volgende keer wat tips geven om daarbij wel goed voor jezelf te zorgen.


Wil je eerste zeker weten dat je huis goed gereinigd is, of zijn er mogelijk wel onderliggende problemen, dan kunnen we natuurlijk altijd een huisreiniging afspreken. Mail je viviannespraktijk@gmail.com dan? dan bel ik je terug om samen te bekijken wat de beste oplossing is.


*Wat ik hier over Salie schrijf gaat ook op voor bijvoet, Palo Santo en en andere kruiden die je voor energetische reiniging brand of anderszins gebruikt

Nieuwsgierig naar meer blogs over huisreiniging? Lees DEZE, DEZE , DEZE en DEZE blogs dan eens




💜 Vivianne

Medium- & Energetisch Therapeut






Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page